Chokladtårta

Här har jag gjort en tårta enbart i choklad!

Jag gjorde en "silviakaks botten" i brist på potatismjöl (men jag hade i kakao också).

Sen på första lagret hade jag aprikosmarelad och i andra lagret så hade jag chokladtryffel. Sen hällde jag varm chokladtryffel ovanpå. Som ni ser dekorerade jag även med en rosa ros och 2st blad :)


Silviakaka

3 ägg
3 dl strösocker
1,5 dl kallt vatten
3 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg och socker.
3. Tillsätt mjölet blandat med bakpulvret och sedan vattnet.Häll smeten i en långpanna, som jag har smort med smör och bröat med ströbröd, socker eller kokos i botten.
4.Grädda i drygt 15-20 min. Kolla med sticka! Låt svalna.


Chokladtryffel

1 ½ dl vispgrädde
100 g smör
300 g mörk choklad, ca 50% kakaohalt

Gör så här

Koka upp grädde och smör i en kastrull. Rör under tiden så att smöret smälter. Ta kastrullen från värmen. Bryt chokladen i bitar. Rör ner chokladen i grädden och låt den smälta. Låt chokladsmeten stelna i kylen några timmar.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0