Bullar 48st

150 g smör
5 dl röd mjölk
50 g(1pkt) jäst
1/2 tsk salt
1-1/2 dl socker
ev. 2 tsk stötta kardemummakärnor
ca 1,4 liter vetemjöl

Fyllning till kanel bullar:

  • smör
  • kanel
  • vaniljsocker
  • socker
Fyllning till vanilj bullar:
  • smör
  • socker
  • vaniljsocker
Pensling och granering:
  • 1 ägg
  • pärlsocker eller mandelspån
Gör så här:

Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölken och låt blandningen bli fingervarm (ca +37ºC).
Lös upp jästen i en degbunke med lite av degspadet. Tilsätt resten av degspadet, salt, socker, ev. kademuma och drygt 2/3 av mjölet. Arbeta  degen blank och smidig, ca 4 minuter med maskin eller 8minuter för hand. Tilsett ev. yttligare mjöl men spara minst 1 dl till utbakningen. Låt degen jäsa övertäckt, ca 30 minuter.
Arbeta ner degen i bunken och ta sedan upp den på mjölad arbetsbänk. Knåda degen smidig. Dela degen i 2 delar. Kavla ut varje del till en rektangulär kaka. Bred sedan ut rumsvarmt smör över hela degen, strö över socker, vaniljsocker och kanel om du vill ha kanelbullar. Rulla ihop och skär varje rulle i 24 bitar. Ställ dem i pappersformar eller på bakplåtspapper med snittytan uppåt. Låt dem jäsa övertäckta med bakduk, ca 30 minuter. Pensla bullarna med de uppvispade ägget och strö ev. över pärlsocker eller mandelspån. Grädda mitt i ugnen i 250ºC, tills de har fått en gyllenbrun färg.
Låt svalna på galler under en bakduk.
Lycka till! =)


Kommentarer
Tina

När är de dags att bjuda oss igen da ;)

<3 kram

2011-09-18 @ 15:27:39
URL: http://jockestina.blogg.se/
Lovisa.W

Ja, det är klart :)

Det är bara att titta förbi! ;)

Kram <3

2011-09-18 @ 15:37:36
URL: http://lollosbakverk.blogg.se/
E

Ser gott ut :)

2011-09-18 @ 15:53:08
Lovisa.W

Det blev jätte gott också! :D

2011-09-18 @ 21:18:48
URL: http://lollosbakverk.blogg.se/
E

:)

2011-09-18 @ 21:44:45
joanna- att leva med Aspergers syndrom!



Hej jag heter Joanna är är 23 år.

När jag var 14 år fick jag diagnosen Aspergers syndrom och nu bloggar jag öppet hjärtat om mitt liv med diagnosen och allt vad det innebär för att folk ska få mer förståelse och insikt för hur det är att leva med ett dolt funktionshinder.

Finns även en dagens bloggtävling där du kan bli länkad inför mina 400-600 unika läsare/dag och andra spännande tävlingar med fina priser som löshår,iphoneskal, heminredning, osv:)

Så besök gärna min blogg:)

kram

2011-09-20 @ 13:06:32
URL: http://domkallarmighannes.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0